نظریه تصویر و کاربرد آن در تصمیم‌‌گیری فردی و سازمانی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

اندکی تأمل در زندگی فردی و فعالیت‌های سازمانی نشان می‌‌‌‌دهد که تصمیم‌‌گیری جزئی جدایی‌‌ناپذیر و عنصر حیاتی آن است. صاحب‌‌نظران تصمیم‌‌گیری، برای تبیین چیستی، چرایی و چگونگی این پدیده مهم در سطح فردی و سازمانی تلاش‌های زیادی کرده‌‌اند. حاصل این تلاش‌ها، رویکردهای توصیفی و تجویزی است که تصمیم‌‌گیری را از دو دیدگاه متفاوت تبیین می‌‌کنند؛ یکی از نظریه‌‌‌‌هایی که در اواسط دهه 1980م. در قالب رویکرد توصیفی، شِمایی و مبتنی بر اصول طبیعی، سایر الگوها و نظریه‌‌‌‌های رویکرد تجویزی را به چالش کشید، «نظریه تصویر» بود. نظریه تصویر تلاشی در جهت تبیین چگونگی تصمیم‌‌گیری واقعی افراد است. نظریه تصویر، تصمیم‌‌گیرنده را دارای تصویرهایی از خود، وضعیت گذشته‌‌، حال و آینده‌‌اش می‌‌داند. نحوه شکل‌‌گیری این تصاویر و چگونگی تغییرات آن‌ها و نیز روابط متقابل و درونی میان این تصاویر، پایه‌‌های اصلی تصمیم‌‌گیری را در سطح فردی و سازمانی شکل می‌‌دهند. نظریه تصویر، تصمیم‌‌گیری را حاصلِ چگونگی ساخت، ترکیب، انسجام و هماهنگی میان «تصویر از خود»، «تصویر فرافکن»، «تصویر طرح‌‌ریزی‌‌شده» و «تصویر اقدام» می‌‌داند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Image Theory and Its Use in Individual and Organizational Decision-Making

نویسندگان [English]

  • Ali Rezaeian 1
  • Asadollah Ganjali 2
  • Mohammadreza Karimi 2
1 Professor of Management, Shahid Beheshti University, Tehran
چکیده [English]

A brief look at both individual and organizational activities shows that decision-making is an inseparable part of each. Experts have attempted to explain the quality and cause of this important phenomenon. The result is the descriptive and prescriptive approaches that have looked upon decision-making from two different standpoints.
One theory which in mid - eighties and by adopting a descriptive approach defied other prescriptive models and views was the image theory. This is an attempt to explain the manner of real decision-making by individuals. According to this, the decision-maker has images of himself, his past, present and future. The way these images develop, their transformation and their interrelationships form the main bases of decision-making at both individual and organizational levels. The image theory takes decision-making as the result of how the structure, combination, coordination and cohesion of "self-image", projectiveness, planned image, and "executing image" are formed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • image
  • image theory
  • individual and organizational decision-making
- Beach, L. R. & Mitchel, T. R. ( 1987). “Image Theory: Principles, Goals, and Plans In Decision Making”Acta Psychologica.

- Beth Azar (1999). “Decision Researcher Split, but prolifit”, American Psychologies Association.

- Elliott, Taryn (2005). “Expert Decision Making in Naturalistic Environments”, Australian Governance: Department of Defense. 

- Gioia, D.A. & Manz,C.C. ( 1985). “Linking Cognition and Behavior: A Script Processing Interpretation of Vicarious Learning”, Academy of Management Review, No.10

- Greenberg (2003). “Ision Making In Organization”, Prentice Hall.

- Leedom, Denniss K. (2004). “The analytic representation of sense making and knowledge management within a military C2 organization”, United state air force research laboratory.

- Lord, Robert G. & Foti, Roseanne J. (1986). “Schema Theories, Information Processing, and Organizational Behavior”, The Thinking Organization, Jossey-Bass Publishers.

- Marttunen, Mika & Suomalainen, Merja (2004). “Participatory and Multiobjective Development of Water Course Regulation Alternatives from Stakeholders Prefrences”, Finnish Environment Institute, Finland.

- Mitchell, Terence R. (1986). Rediker, Kenneth J. & Beach Lee Roy, “Image Theory and Organization Decision Making”, The Thinking Organization, Jossey-Bass Publishers.

- Morrell, Kevin (2003). “Virtues, Images, Choice and Ethics”, 7th European Business Ethics Network Conference in Cambridge, LoughboroughUniversity.

- Morrel K., Loan J. & Wilkinson A. ( 2001). “Lee and Mitchell’s Unfolding Model of Employee Turnover”, BusinessSchool.

- Narayaran & zhang ( 2000). “making Decision”, Prentice Hall.

- Nelson, Kim A. (2004). ”Consumer Decision Making and Image Theory: Undestanding Value-Laden Decision”, Jornal of Consumer Psychology, No.14 (1&2)

- Patalano, Roberta (2003). ”Beyond rationality: Images as guide-lines to choice”, Working paper series, University of Torino.

- Sandoval, Angela (2005). ”The Influence of Organizational Culture on Situation Awareness and Decision Making in a Simulated Peacekeeping Task Invironment”, PhD Dissertation in Industrial Engineering, Graduate Faculty of TexasTechUniversity.

- Shanteau, J. (2001). “Encyclopedia of psychology and behavior science”, Wiley.

- Schwarts, David G. & Teen, Dov (2001). ”Intelligent agent behavior based on organizational image theory”, Keybernets, Vol.30, No.2,.

- Terry Bahill (2003). ”The decision analysis and resolution”, University of Arizona.

- Turban, Efraim & Anderson (2001). Jay E.,”Decision Support System and Intelligent Systems”, 6th Edition, Prentice Hall.

- Zsambok, Caroline E. (1992). Beach, Lee Roy, Klein, Gary,”A literature review of analytical and naturalistic decision making”, Final technical report, Klein association inc.