تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,346 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,965,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,879,202 |
برند کارفرما؛ راهبردی نوین در جذب نیروهای خلاق تداعی معانی، تصویر سازمان و تناسب شخص سازمان در نقش میانجی | ||
اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 205-224 اصل مقاله (346.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2018.2173 | ||
نویسندگان | ||
جبار باباشاهی* 1؛ علی حمیدی زاده2؛ منصوره محمدنژاد فدردی3؛ نادر سیدامیری4 | ||
1استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت رفتارسازمانی، دانشکده مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
4دکترای بازاریابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
جذب نیروی کار شایسته در بازارکار رقابتی امروز، تبدیل به یکی از منابع مهم کسب مزیت رقابتی شده است. پژوهش حاضر با تأکید بر ارزش علاقه مندی(ارزش نوآوری) برای جذب نیروهای خلاق، قصد ارائه پیشنهادهایی در زمینه طراحی «برند کارفرما» به سازمان هایی را دارد که در بیان رسالت خود ارائه محصولات و خدمات نوآورانه به جامعه را در اولویت قرار داده اند. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از حیث شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی می یاشد. جامعه آماری پژوهش102 نفر از کارکنانی هستند که در فاصله کوتاهی قبل از انجام پژوهش، موفق به استخدام در واحد مرکزی سازمان شاتل در شهر تهران شده اند که از بین آنها 51 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند. ابزار سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامه می باشد که بخشی از آن برگرفته از پرسشنامه های استاندارد برتون و همکارانش(2005)، کانکس و فریمن(2006) و برتز و جاج(1994) است و بخش طراحی شده آن بر اساس تعاریف موجود از متغیر مورد نظر است. روش تجزیه و تحلیل داده ها مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Warp PLS میباشد. نتایج نشان می دهد که برندکارفرما از طریق تداعی معانی منجر به ایجاد تصویر مطلوبی از سازمان در ذهن جویندگان کار شده و با احساس تناسبی که در اثر این تصویر، فرد در ذهن خود با سازمان پیدا می کند، جذب سازمان می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
برندکارفرما؛ ارزش علاقه مندی(ارزش نوآوری)؛ سازمان های خلاق و نوآور؛ کارکنان خلاق و نوآور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Employer Brand; a New Strategy to Attract Innovative Forces: Association, Organization imaging and Person–organization Propriety as Mediator | ||
نویسندگان [English] | ||
Jabbar Babashahi1؛ Ali Hamidizadeh2؛ Mansooreh Mohammadnezhad Fadrdy3؛ Nader Seyed Amiri4 | ||
1Assistant professor of human resource management department, management college, Farabi Pardis, Tehran University | ||
2Assistant professor of governmental management department, management college, Farabi Pardis, Tehran University | ||
3Assistant professor of governmental management department, management college, Farabi Pardis, Tehran University | ||
4Ph.D in marketing, Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Attracting the competent labor to the current competitive labor market has become one of the main resources of gaining the competitive advantages. This research, emphasizing the interest value (innovation value) to attract the innovative labor, aims to give offers on designing the “employer brand” to organizations of which priorities are presenting innovative products and services to community. This research is descriptive and scanning type in terms of objective, usage and the way of collecting data. Statistical community of the research is 102 persons of staff who were employed in central unit of Shatel organization in Tehran in short time before conducting the research among which 51 persons were chosen randomly as a sample. Questionnaires are the variable measuring tool that a part of them results from Bretton et.al standard questionnaires (2005), Kannex and Freeman 2006 and Bretz and Judge 1994 and the designed part of them is based on existing definitions of the variable. Modeling the structural equations, using software Warp PLS, is the method for data analysis. Results indicate that employer brand, through association, results in creating a favorite image of the organization in the job seeker minds and, feeling the person – organization propriety in mind, the person is attracted by organization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
employer brand, interest value (innovation value), innovative and creative organizations, innovative and creative employees | ||
مراجع | ||
باقری، مصباح الهدی و عرفانی فر، اکبر (1389)، «طراحی مدل مؤلفههای مؤثر بر تصویر سازمانی دانشگاه امام صادق (ع)»، اندیشه مدیریت راهبردی، 4(2)، صص 43-77. باقری زاده، سیدمحمد (1374)، «نوآوری در سازمان»، ماهنامه علمی ـ آموزشی تخصصی تدبیر، شماره 60، صص 19-22. داوری، رضا و رضا زاده، آرش (1392)، مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. رضائیان، علی (1385)، اصول مدیریت، تهران: انتشارات سمت. سلیمانی، افشین (1384)، کلاس خلاقیت، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. شهرآرای، مهرناز و مدنیپور، رضا (1375)، «سازمان خلاق و نوآور»، مجله دانش مدیریت، شماره 35-34، صص 39-48. عبداللهی، ابوطالب (1387)، «نقش مدیران و سازمانها در خلاقیت و نوآوری»، فصلنامه حصون، شماره 16، صص151-171. علیرضایی، ابوتراب و تولایی، روحالله (1387)، «ترغیب خلاقیت و نوآوری در میان کارکنان»، دو ماهنامه انسانی پلیس، شماره 16، صص 37-60. قلیپور، آرین؛ روشننژاد، مژگان و شرافت، شاپور (1389)، «تبیین تناسب فرد ـ سازمان، به عنوان عاملی اثرگذار در بیگانگی از کار و پیوند کاری»، مجله اندیشه مدیریت راهبردی، 4(1)، صص 209-229. قلیپور، آرین و آغاز، عسل (1393)، مدیریت منابع انسانی پیشرفته (2): سیستم حقوق و مزایا، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. کاظمی، مهدی و همراهی، محمد (1388)، «آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت بر اساس مدل سیپ؛ مطالعه موردی استان فارس»، پژوهشهای مدیریت، 2(4)، صص 113-130. محمدی مقدم، یوسف؛ غلامحسینی، حسین؛ یزدانشناس، ابوذر و مظلومی، محمدرضا (1393)، تأثیر تناسب فرد ـ شغل و فرد ـ سازمان بر تعهد سازمانی کارکنان نقش میانجی قرارداد روانشناختی )مطالعه موردی: شرکت ملی گاز ایران(، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 6(21)، صص 10-28. محمدی، حیدر؛ رنجبر، مجید (1391)، «آموزش ضمن خدمت و بهبود سازمانی»، فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی، 4(3)، صص16-25. هرندی، عطاءاله؛ سعادتیار، فاطمه و فاطمی، زهرا (1393)، «مدلسازی تأثیرات تصویر مطلوب بر مصرفکنندگان در بخش خدمات»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 4(2)، صص 125-140.
Aaker, David A. (2012), "Building strong brands", Simon and Schuster.
Ambler, Tim and Barrow, Simon (1996), "The employer brand, Journal of brand management", 4.3. pp 185-206.
Backhaus, Kristin and Tikoo, Surinder (2004), "Conceptualizing and researching employer branding", Career development international, 9(5), 501-517.
Bazerman, Max (1998), "Judgment in managerial decision making" (4th ed.); New York: John Wiley & Sons.
Berthon, Pierre and Ewing, Michael and HAH, Li Lian (2005), "Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding". International journal of advertising, 24.2. pp 151-172.
Bovee, Courtland L. and Thill, Johnv and Wood, Marian Burk and Dovel, George P (1993), "Management" International Ltd. Mc Grow Hill Book Co.
Boyko, Rebecca (2014), "Improving the employer brand image of Company X amongst students in Finland", URL: https://www.ebookit.com/books/ 0000001256/The-HR-Trailblazer-Unlock-the-Potential-of-Your-Employer-Brand.html. Accessed: 4 May 2015.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981), Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
Heilmann, Pia and Sarrenketo, Sami and Liikkanen, Katja (2013), "Employer branding in power industry", International Journal of Energy Sector Management, 7.2. pp 283-302.
Hubschmid, Elena (2012), "Shaping Efficient Employer Branding Strategies to Target Generation Y: A Cross-national Perspective on Recruitment Marketing", Peter Lang.
Hunter, Samuel T. and Cushenbery, Liliya and FriedriIch, Tamara (2012), "Hiring an innovative workforce: A necessary yet uniquely challenging endeavor", Human Resource Management Review, 22.4. pp 303-322.
Judge, Timothy A. and Bretz, Robert D. (1994), "Person-organization fit and the theory of work adjustment: Implications for satisfaction, tenure, and career success", Journal of Vocational behavior, 44.1. pp 32-54.
Keller, Kevin Lane.(1993), "Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity", The Journal of Marketing, pp 1-22.
Knox, Simon and Freeman, Cheryl (2006), "Measuring and managing employer brand image in the service industry". Journal of Marketing Management, 22.7-8. pp 695-716.
Lievens, Filip and Decaesteker, Christoph and Coetsier, Pol (2001), "Organizational attractiveness for prospective applicants: A person-organization fit perspective", Applied Psychology, 50(1). pp 30-51.
Luthans, Fred (1992), "Organizational Behavior", New York: Mac Graw, Hill Book Company.
Papalia, Diane E. and Sally Wendkos, Olds (1988), "Psychology", New York: Mac Graw, Hill Book Company. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,156 |