تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,381 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,163,498 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,162,167 |
طراحی الگوی تبلیغی قرآنی در موضوع بازاریابی اجتماعی انفاق | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 5-48 اصل مقاله (543.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2018.2167 | ||
نویسندگان | ||
سعید مسعودیپور* 1؛ بهروز قاسمی2؛ محمود محمدیان3 | ||
1دانش آموخته دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اگر چه خاستگاه بازاریابی در حوزه کسب و کار بوده است، اما توانمندی این ابزار در تاثیری گذاری بر رفتار انسان باعث شده است که در موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... از آن استفاده شود. به روشنی میتوان ملاحظه کرد که امروزه کاربست دانش بازاریابی در موضوعات غیرتجاری در بسیاری از کشورها گسترده و چشمگیر شده است. یکی از مهمترین این حوزهها، بازاریابی اجتماعی است که هدف آن ایجاد رفاه اجتماعی از طریق تاثیرگذاری بر رفتار انسانها برای حل مسائل اجتماعی است. از جمله مسائل اجتماعی که کم و بیش همه جوامع انسانی با آن درگیر هستند، موضوع فقر است. یکی از راهکارهایی که در مرحله درمان فقر در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار میگیرد، جلب کمکهای مردمی در قالب خیریههای دولتی یا غیردولتی است. اما مسئلهای که در این میان وجود دارد، محتوای تبلیغات اجتماعی برای جلب مشارکتهای مردمی است. با توجه به این که رفتار مالی در کمک کردن به دیگران در آموزههای دینی دارای بایستهها و نبایستههای مشخصی است و رفتاری که در این چارچوب قرار نگیرد، مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت، تبلیغات صورت گرفته باید مبتنی بر تشویق افراد در این چارچوب باشد. در این پژوهش با احصای 9 زنجیره آیات در قرآن که در مقام دعوت به انفاق هستند، تلاش شد تا الگوی محتوایی برای بازاریابی اجتماعی انفاق طراحی شود. مهمترین زنجیره در آیات 254 تا 274 سوره بقره قرار دارد که میتواند به عنوان الگویی برای ساخت تبلیغات اجتماعی در حوزه انفاق مورد استفاده قرار گیرد. تحلیل این الگوها، رهنمونهایی برای طراحی تبلیغات اجتماعی انفاق در موضوعاتی مانند زمینه چینی برای دعوت به انفاق، استفاده از جاذبهها، پرداختن به رفتار مطلوب و ... را فراهم کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی اجتماعی؛ انفاق؛ قرآن کریم؛ تبلیغات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Designing Quranic Promotion Patterns on Enfagh Social Marketing | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Masoodipoor1؛ Behrooz Ghasemi2؛ Mahmood Mohamadian3 | ||
1Ph.D in commercial management, commercial management department, Tehran central unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant professor of commercial management department, Tehran central unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
3Assistant professor of commercial management group, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Although the origin and base of marketing is in the field of business, but the ability of this tool to influence on human behaviors has led to its use in political, social, cultural and other issues. Today the use of marketing knowledge in non-business subjects has become widespread in many countries. One of the most important of these subjects is social marketing. The aim of social marketing is to create social welfare through influencing human behavior to solve social problems. One of the social issues in almost all societies is poverty. Giving public assistance in the form of governmental or nongovernmental charities is one of the solutions for poverty reduction in many societies. But the content of social advertising to attract popular donations is a very important issue. Charities and financial donation in helping others have some principles in religious teachings. The behaviors out of this framework will not be accepted. So the promotion and advertising for persuading people to donation must in Religious teachings framework. In this study, with the analysis of 9 chains of verses in the Quran about inviting audiences to Enfagh, it was attempted to design a content model for charitable social marketing. The most important chain is 254 to 274 verses is Baqara Surah, which can be used as a template for construct social advertising in the field of charity. The Analysis of these patterns provides some guidelines for designing Enfagh social advertising. Some of the topics in Enfagh social advertising are Preparation for inviting Enfagh, the use of advertising appeals, addressing favorable behavior, and so on. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social marketing, Enfagh, Holy Quran, promotion | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (ترجمه فولادوند) جوادی آملی، عبدالله (1386)، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، ج12، قم: انتشارات اسراء. جوادی آملی، عبدالله (1389)، تسنیم، ج2، قم: انتشارات اسراء. حر عاملى، محمد بن حسن (1409ق)، وسائل الشیعه، قم: مؤسسه آل البیت (:). راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داودى، بیروت: دارالعلم الدار الشامیه. سلزنیک، فیلیپ (1378)، «جامعهشناسی حقوق (2)»، ترجمه حبیبی مظاهری، مسعود، مجله کانون، سال چهل و سوم، دوره جدید، مرداد و شهریور، شماره 14، صص 147 تا 166). طالقانى، سید محمود (1362)، پرتوى از قرآن، چاپ چهارم، تهران: شرکت سهامى انتشار. طباطبایی، محمد حسین (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. طبرسی، فضل بن حسن (1360)، ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تحقیق رضا ستود، تهران: انتشارات فراهانى. طیب، سیدعبدالحسین (1378)، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام. فروزنده، ل؛ کوثری، س و فرقانی، ع (۱۳۸۹)، «ارائه راهبردهای ارتباطی از دیدگاه قرآن»، مدیریت فردا، شماره 9، صص ۷۷–۹۴. قرائتى، محسن (1383)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن. قرشى، سید علىاکبر (1371)، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الإسلامیه. کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیه . لسانی فشارکی، محمدعلی و مرادی زنجانی، حسین (1392)، روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، بیجا: بوستان قلم. لطیفی، میثم (1390)، «روششناسی راهبردهای تدبر در قرآن کریم: استقرایی از پژوهشهای میانرشتهای مدیریت اسلامی در دهه اخیر»، اندیشه مدیریت راهبردی، تهران، سال 5، شماره 10، پاییز و زمستان، صص 25-55. مجلسى، محمدباقر (1403ق)، بحارالأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی . محمدیان، محمود (1382)، مدیریت تبلیغات، بیجا: حروفیه. مصطفوى، حسن (1402ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: مرکز الکتاب للترجمه و النشر. مصلاییپور یزدی، عباس (1391)، تأثیرات اخلاقی انفاق در قرآن کریم و حدیث، کتاب مجموعه مقالات انفاق و کمکهای بینالمللی، گردآوری کاووس سیدامامی، تهران: دانشگاه امام صادق (7). مطهرى، مرتضى (1372)، عدل الهى، تهران: انتشارات صدرا. مطهری، مرتضی (1387)، آشنایی با قرآن (2)، تهران: انتشارات صدرا. مکارم شیرازى، ناصر و همکاران (1374)، تفسیر نمونه، بیجا: دار الکتب الإسلامیه. موسایی، میثم (1387)، «جایگاه انفاق و خاستگاه اجتماعی ـ اقتصادی آن (مطالعه موردی: شهر بهبهان)»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره 30، صص 39 تا 67.
Andreasen, A. (1995), Marketing Social Change: Changing Behavior to Promote Health, Social Development, and the Environment, Jossey-Bass, San Francisco, CA.
Brennan Linda, Binney Wayne, (2010), Fear, guilt, and shame appeals in social marketing, Journal of Business Research 63, pp. 140-146.
De Pelsmacker, Patrick, Verolien Cauberghe, Nathalie Dens (2011), Fear appeal effectiveness for familiar and unfamiliar issues, Journal of Social Marketing, Vol. 1 No. 3, pp. 171-191.
Donovan, Rob & Henley, Nadine. (2010), Principles and Practice of Social Marketing: An International Perspective. Cambridge University Press.
Gordon, R. (2012), Re-thinking and re-tooling the social marketing mix. Australasian Marketing Journal (AMJ), pp. 126-122, (2)20.
Gordon, R. (2013), Unlocking the potential of upstream social marketing. European Journal of Marketing, 47, 1547-1525.
Kotler, Philip, nancy r. lee (2008), Social marketing: influencing behaviors for good, - 3rd edition, sage.
Kotler, Philip and Gerald Zaltman (1971), Social Marketing: An Approach to Planned Social Change, Journal of Marketing, Vol. 35, No. 3 (Jul., 1971), pp. 3-12.
Mackert, Michael and Love Brad, (2011), Profits and perspectives: advertising, social marketing and public health, Journal of Social Marketing, Vol. 1 No. 3, pp. 240-246.
Stead Martine, Gordon Ross, Angus Kathryn and Laura McDermott, (2006), A systematic review of social marketing, Health Education, Vol. 107 No. 2, pp. 126-191, marketing effectiveness.
Toncar, M.F. (2001), the use of humor in television advertising: revisiting the US-UK comparison, Bennett, R. (2013), Charity volunteers’ perceptions of charity advertisements: Effects of internal communications and attitudes towards advertising by charities. Social Business, 12-142, (2) 3.
Wallack, L. (2002), Public health, social change, and media advocacy. Social Marketing Quarterly, (8), 25-31.
William A. Smith and John Strand (2008), Social Marketing Behavior:A Practical Resource for Social Change Professionals.
Wood, Matthew (2012), Marketing social marketing. Journal Of Social Marketing, 2(2), pp. 94-102. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,193 |