نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 مدیریت صنعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام خمینی قزوین
2 مدیر گروه رشته مدیریت صنعتی دانشگاه امام خمینی قزوین
چکیده
یکی از مفاهیم مدیریتی کلیدی مطرح شده در سالهای اخیر مفهوم «مدیریت جهادی» است اما کمتر به بررسی سازمانهای جهادی پرداخته شده است. در جریان انقلاب اسلامی و تحولات آن نهادهای جدیدی شکل گرفت که با سازمانهای مرسوم تفاوتهای اساسی داشت، مطالعه این نهادها کم و بیش از دیدگاه های متفاوت از جمله مدیریت جهادی مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش سعی شد سازمان جهادی، راهبردها و سیاستهای کلان آن در انقلاب اسلامی با توجه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاءصلی الله علیه و آله و سلم مورد بررسی قرار گیرد. روش این پژوهش کیفی است که از طریق مصاحبه با جمعی از مدیران ارشد و عملیاتی این نهاد انجام شده است و مصاحبهها بر اساس تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار کاربردی XMmind مورد مطالعه قرار گرفته است. در نهایت 28 راهبرد و سیاست کلان در سازمان جهادی استخراج شد که از جمله آنها میتوان به راهبردهای: بومی سازی و خودکفایی ملی، نگاه رسالت محوری، خط شکنی، خدمت به مردم و محرومیتزدایی، استفاده حداکثری از توانمندیها و ظرفیتهای داخلی، تقویت و توسعه زیرساختهای کشور و ... اشاره کرد.
کلیدواژهها
موضوعات